lofoten i mörkaste november. någon kan tycka att det inte är optimalt. kanske inte, men ljuset jag hittade där var nog väldigt fint, även om det förstås var rätt korta dagar (knappa tre och en halv timme orkade solen vara uppe ur havet sista dagen). men dagens längd var ju inte direkt en överraskning när jag kom fram, så man fick planera enligt detta.

21.11 på kvällen flög jag till oslo, bodö och solvær (kolla på google maps, i nytt fönster).  eller i bodö var flyget redan så försenat att flygena till leknes och svolvær hade slagits ihop till ett och samma flyg, som naturligtvis valde leknes som destination. till saken hör att leknes är ungefär 60 km söder om svolvær, ganska mitt emellan svolvær och reine. i den senare skulle jag bo största delen av min lofotenvistelse, men i svolvær hade jag hotellrum för första natten och vid svolvær flygfält skulle jag plocka upp hyrbilen. följaktligen blev det "bakketransport" med buss mellan leknes och svolvær. i princip åt helt fel håll med tanke på vart jag egentligen var på väg. lite tur var det att jag genast då jag hoppat in i bussen ringde till hotellet. receptionen stängde just precis i samma ögonblick och jag fick ordnat att en nyckel lämnades åt mig i postlådan bredvid ytterdörren, så att jag skulle komma in när jag sent om sider anlände. hittade en säng åt mig för natten till slut alltså.

biluthyrningen på flygfältet i svolvær öppnade kl 9 följande dag. svolvær är förresten en liten stad med c 4500 invånare och är lofotens "huvudstad". för säkerhets skull ringde jag för att kolla att nån biluthyrare fanns på plats vid lufthavnen, innan jag störtade mig iväg dit. inget svar. surfade fram att samma biluthyrningsfirma hade kontor inne i byn också. fint. ringer dit då. ahaa, samma telefonnummer som till flygfältets kontor... inget svar. pratade med damen i hotellreceptionen som försökte ringa och surfa fram mer info, men inte mer än en taxi lyckades hon få fram. bra så. åkte taxi till flygfältet där det inte fanns nån biluthyrare på plats. ett par icke-biluthyrande damer fanns i alla fall redan på annat jobb och de lyckades få tag på biluthyraren som lovade komma ut och fixa bilen åt mig. tack för hjälpen! efter en stunds väntande dök grabben upp och jag fick bilen. klockan var nu över 10 och jag var redan 2 timmar efter i minutprogrammet för första dagen. nå inte var det nu riktigt så tajt, men jag hade lite lätt planerat att nästan vara framme i reine redan, eftersom solen redan gått upp och rätt snart skulle var på väg neråt igen. iväg till hotellet och sedan riktning reine, 115 km och två timmars körning söderut. mycket 50- och 60-begränsningar på och rätt krokig nämligen den där E10:an. man ska inte ha bråttom på lofoten.

redan nu förstod jag alltså att första dagens fotande skulle bli minmalt, men tog ingen större stress, det var ändå tre dagar kvar på det roliga. så väldigt långt hann jag ju sedan inte innan jag första gången ville stanna bilen och hoppa ut för att fota det fantastiska landskapet som kom emot mig runt varje krök. jag hann väl egentligen inte utanför stadens gränser. egentligen hade jag velat stanna två gånger per kilometer längs hela vägen för att fota, men det var nog bara att försöka blunda och köra vidare för att jag alls alls komma fram dit jag var på väg. blunda för det som fanns på sidan av vägen alltså.

utsikt från E10:an

utsikt längs E10:an

första dagen (den ljusa delen) gick alltså åt till att ta sig ner till reine och hitta den "rorbu" där jag skull bo några dagar. så väldigt svårt var det inte eftersom eliassen rorbuer finns på en liten ö, hamnøy, 5 km norr om reine (kolla på google maps, i nytt fönster). och huvudvägen genom lofoten, E10, går över ön.

rorbu frågar ni er? en rorbu är ursprungligen en liten fiskarstuga som står delvis på land och delvis på pålar ute i vattnet. detta för att man skulle komma med båten direkt till stugan, på den tiden fiskebåtarna var lite mindre till storleken. nuförtiden fungerar rorbuna främst som stugor för turister. i och runt reine, en liten by med en befolkning på några hundra personer, finns ett flertal stugbyar byggda på liknande sätt.

hamnøya & eliassen rorbuer

den första rätt mulna dagen blev till kväll och när jag gick ut för att hämta något jag glömt i bilen märkte jag att molntöcket spruckit upp och det började synas lite grönt på himlen mellan molnen. fort in efter mer kläder, kameran och stativet och ut igen. jag kan väl erkänna att jag inte riktigt förstått mig på dem som jagar norrsken. jag nog sett norrsken tidigare flera gånger, men inte direkt försökt fota  det. den här gången gjorde jag det och stod en lång stund och följde med hur "nordlyset" hela tiden förändrades. det är nog rätt fint då det bildas gröna slingor som dansar omkring ovanför en och konstant byter skepnad. jag hade tur och fick vara med om en ganska fin show på natthimlen. och jag som hade gett upp redan på eftermiddagen och trott at det inte skulle bli nåt fotande alls den här dagen.